THE LEAN PROCESS COMPANY

IT & Processen

THE LEAN PROCESS COMPANY

IT & Processen

THE LEAN PROCESS COMPANY

IT & Processen

Binnen elk bedrijf zijn de bedrijfsprocessen van cruciaal belang. Hoe lopen deze processen binnen de onderneming? Zorgt het voor minder, of juist meer werk? Zijn alle handelingen die worden verricht wel van toegevoegde waarde? Hoe hoog is de zogenoemde “First Time Right”? Is de informatie inzichtelijk voor de juiste stakeholders?

Dit soort vraagstukken zijn voor ons aan de orde van de dag. Vanuit onze Lean Six Sigma achtergrond optimaliseren wij processen. Vaak ligt er een automatiseringsoplossing aan ten grondslag. Denk hierbij aan de wildgroei van Excel bestanden die niet meer beheersbaar zijn. In deze bestanden staat vaak ook een schat aan informatie die niet met één druk op de knop inzichtelijk te maken is. 

Oplossingen die wij al op de plank hebben liggen, passen wij aan op maat. Wij beschrijven de processen in een functiestroomdiagram met een korte toelichting. In enkele pagina’s krijgt u een analyse van de huidige situatie, de knelpunten en de mogelijkheden tot eventuele ketenintegratie. Aanbevelingen die wij ook kunnen implementeren.

Dit doen wij met ons eigen development team. Dit team bestaat uit programmeurs met de kwaliteiten om oplossingen te ontwikkelen. Deze oplossingen ontwikkelen wij in web, Android, IOS en Office toepassingen. Na oplevering is er ook nog een mogelijkheid om te kijken naar uitbreiding van de oplossing.

Eén van de methodes die we gebruiken is de “Plan-Do-Check-Act”. Hiermee kan snel en eenvoudig een verandering worden geïmplementeerd zonder de belangrijke stappen uit het oog te verliezen of over te slaan.

Werkwijze

Klantcase

OPRDACHTGEVER

Centraal Drankenhuis

Om efficiënt te kunnen leveren moeten de verschillende onderdelen van de order precies op het juiste moment bij elkaar komen. Die match is cruciaal en kun je eigenlijk alleen realiseren als je een ervaren specialist er naar laat kijken. 

 

Ronald Zemering
Financieel directeur

'Door goed competentiemanangement hebben we nu gekwalificeerd personeel'

‘Uiteenlopende logistiek is gestructureerd onder één contract gekomen’ 
Bier, wijn, frisdrank, sterke drank et cetera; ze ‘lopen’ allemaal op hun eigen tempo. Met de oprichting van het Centraal Drankenhuis kan de klant ze echter in één keer op de stoep krijgen. Een grote stap voorwaarts in service, maar ook een uitdaging om achter de schermen te organiseren, stelt Ronald Zemering. Reden voor de betrokken partijen om Bart Kleijheeg (HUB BASE) in te schakelen.

“Lange tijd moesten klanten een ‘slow mover’ als sterke drank, als een losse order bestellen, naast een snelloper als fusten bier. Heineken en Bacardi besloten dat dit anders kon. Via het Centraal Drankenhuis zijn ‘slow movers’, als een onderdeel, toe te voegen aan een grotere order . Dat betekent dat er veel afspeelt achter de schermen. De leveranciers moeten de extra orders aan elkaar doorbelasten bijvoorbeeld. Alle producten en diensten dienden onder één contract te komen. We hebben Bart erbij betrokken om deze transitie te overzien. Dat was zeker nodig. De opstartfase had namelijk nogal wat voeten in de aarde. Zo verplaatste Heineken haar distributiecentrum van Den Bosch naar Waddinxveen. De hele operatie had uiteraard een gedeeld belang, maar ieder heeft ook zijn eigen belangen, dus is het goed om iemand van buiten te hebben, die er met een kritische blik naar kijkt. Bart kreeg daarom de functie van coördinator voor het geheel en had een sterke adviesrol.”

Ervaren blik

“Het opzetten van het drankenhuis viel duurder uit dan gepland, waardoor processen verbeterd moesten worden. Bart heeft onder andere het vervoer, de inslag, opslag en ‘order picking’ onder de loep genomen. Op veel plekken bleek er ruimte voor optimalisatie te zijn. Ook op de timing van processen. Als je te langzaam levert, heb je te maken met extra kosten. Om efficiënt te kunnen leveren moeten de verschillende onderdelen van de order precies op het juiste moment bij elkaar komen. Die match is cruciaal en kun je eigenlijk alleen realiseren als je een ervaren specialist er naar laat kijken. Bart zit zijn leven lang al in de logistiek en kent processen door en door. Hij is zelf ook ondernemer en weet wat is om iets nieuws op te zetten. Hij is erg probleemoplossend ingesteld. Dat is een groot voordeel. We begonnen aan een traject dat lastig te overzien was, maar hebben gedurende het gehele proces goede afspraken kunnen maken, die Bart altijd is nagekomen. Er is een grote vertrouwensbasis, waardoor je prettig en zelfstandig werkt met overleg op de juiste momenten. Je weet gewoon waar je aan toe bent.”

Minder mankracht nodig

“We waren op zoek naar het schaap met de vijf poten en hebben die gevonden. Bart kan namelijk niet alleen processen verbeteren, maar springt ook in als er logistiek extra capaciteit nodig is. Dat is een prettige aanvullende dienstverlening. Het zorgt ervoor dat we vanuit het Centraal Drankenhuis op korte termijn hebben kunnen leveren. Alles bij elkaar opgeteld is het concrete resultaat dat minder mankracht noodzakelijk is. Aangezien er een open kostprijscalculatie in het model zit, heeft dit iedereen gelijk financieel voordeel opgeleverd.”

NEEM CONTACT OP MET BART

Meer weten over processen en IT in uw organisatie?

Bart Kleijheeg

T 06 81289539

B.Kleijheeg@hubbase.nl

NEEM CONTACT OP MET BART

Meer weten over processen en ICT in uw organisatie?

Bart Kleijheeg

T 06 81289539

B.Kleijheeg@hubbase.nl

nl_NLDutch
en_USEnglish nl_NLDutch